Rybářská výprava do Mongolska na řeku Šiškid

Rybářská výprava do Mongolska očima rybáře, nádherná příroda a řeka plná ryb!
Rybářská výprava Mongolsko

Rybářská dovolená v Mongolsku 2013

Již po několikáté se pro mě zářijové a částečně i říjnové dny proměnily v rybářskou dovolenou trávenou v Mongolsku. Tentokrát jsme s ostřílenou partou vášnivých rybářů zamířili na řeku Šiškid, která je vyhlášená hojností trofejních Tajmenů a samozřejmě i ohromným množstvím nádherných lenoků a lipanů.

Cestování za Tajmeny
Naše putování odstartovalo letem Praha - Moskva - Ulanbátar. Po přistání v Mongolsku nás přivítala milá a česky mluvící mongolská průvodkyně, která nám sdělila vše potřebné k našim následujícím krokům. Čas na letišti nám vůbec nechtěl ubíhat, protože jsme se nemohli dočkat odjezdu směrem k řece. V této době za námi dorazil Petr Procházka z CK Ingol s.r.o., hlavní organizátor našeho zájezdu a zasypal nás hromadou čerstvých informací od vody, takže nám tímto úžasně zkrátil čas při čekání na letadlo. Máme před sebou ještě zhruba 1,5hodinový přelet vnitrostátním mongolským letem do města Moron.

Rybářská dovolená v Mongolsku 2013

Celý let a přistání v Moronu  v 17h místního času proběhl naprosto bez problémů a my konečně mohli nasát úžasnou vůni mongolské stepi. Honem spěcháme pro bagáž a už ať jedeme! Před námi je několikahodinová cesta. Kdo toto putování nezažil, těžko popisovat, dost dobře to ani popsat nelze. Trošku to prostě drncá. Brzo přišla tma a my se pomalým přesunem přibližujeme prvnímu styčnému bodu a tím pro nás byl tábor Chug, kde jsme zhruba ve 3h ráno mohli na pár hodin odpočinout a nabrat sílu na poslední fázi cesty. Netrvalo dlouho a v dopoledních hodinách překračujeme pontonový most (dříve lanový přívoz) přes řeku Šišid. Ještě pár kopečků, focení a už se blížíme k našemu cíli, který leží na soutoku řeky Tengis a řeky Šiškid….Ingol kemp s příznačným jménem Tengis. Hned po příjezdu vyzvídáme rybáře, kteří zde lovili před námi. Všichni doslova hltáme informace o chytání a obdivujeme fotografie s krásnými rybami, které zde kluci před námi nachytali. Honza s Davidem ještě zařizují nutné oficiality s licencemi a pak už všichni postupně mizíme k vodě. Začíná naše další Mongolské dobrodružství.

První dny a seznámení s řekou Šiškid

V prvních dnech jsme poznávali úsek řeky na kterém lze lovit, prozkoumávali všechna místa, kde jsme tušili velké ryby a debatovali o chytání s místním mongolským průvodcem, který nám byl po celou dobu pobytu plně k dispozici. Jeho hláška ,,svoju šanci znáješ,, se nám nesmazatelně vryla do paměti a vlastně jsme se tímto souslovím řídili celou dobu našeho pobytu. Rybám se jednoduše poručit nedá, každý byl svého štěstí strůjcem a při rybaření v Mongolsku je potřeba přistupovat k možnosti chytit velkou rybu s patřičnou pokorou- vše má svůj čas. První den jsme byli ještě unaveni z cestování, takže jsme rybaření moc nedali, ale i v takto krátkém čase už byl první Tajmen na mušáku, bohužel se Tomášovi vyhákl ze strýmra a zmizel v proudu řeky. I ostatní se seznámili s prvními rybami zdejšího povodí. Hned druhý den vyrazila část naší výpravy raftem po proudu řeky na vzdálenější místa, abychom měli větší rozhled o tom, jaké budeme mít možnosti k rybaření a aby vytipovali dobré úseky k chytání. Tento den se usmálo poprvé rybářské štěstí na Honzu a řeka Šiškid ho obdarovala prvním nádherným Tajmenem přes metr, kterého společně s Davidem patřičně zdokumentovali.  Právě Davidovi, který s námi byl jen krátce, v prvních dnech utekl veliký Tajmen, na kterého byli i ve dvou rybářích krátcí. I přes veškerou snahu se takto velkou a silnou rybu nepodařilo zdolat hlavně díky tomu, že si ryba vybrala nástrahu na sestavě určené spíše pro lov větších lenoků. Nicméně díky těmto zážitkům jsme věděli, že ryby tu jsou opravdu velké a budou při chuti.

Rybářský ráj v Mongolsku
Naprostá svoboda, klid, nádherná příroda v kombinaci s úžasnou rybařinou, to vše jsme zažívali každý den našeho pobytu. Večer co večer jsme se vraceli od vody s novými zážitky, úlovky i zklamáním, když se zrovna nepodařilo rybu zdolat a zvítězila nad rybářem. Během naší výpravy se nám podařilo trefit několik dní, kdy ryby doslova útočili na cokoli, co bylo správně a přesně nabídnuto. Díky klesající vodě se nám postupně odhalovala pro nás doposud nečitelná místa a umožňovala nám tak snadnější orientaci. Mezi nezapomenutelné muškařské  chvíle patřili zejména ty okamžiky, kdy všichni kluci, kteří zrovna muškařili (Fanda, Tomáš, Martin, Tanasis) narazili na top místo a v naprosté euforii zdolávali jednoho lenoka za druhým a to některé kusy měly neuvěřitelných 70cm. Mezi těmito nádhernými lenoky  to prokládali lipany v rozmezí 35-50cm, kterých nachytali opravdu nespočet.

Dalším úžasným zážitkem je pobyt v 6km vzdáleném dřevěném expedičním srubu, který nám byl po celou dobu k dispozici a my jsme ho velice rádi užívali. Zažít podobné momenty u vody s partou přátel je pro mě splněným rybářským snem a já jsem za to moc vděčný. Dravost a bojovnost zdejších ryb je obrovská a do posledních výpadů ryby není jasné, kdo v souboji zvítězí. Tajmeni zde mají bezproblémový příjem potravy v podobě ryb, myší a díky tomu jsou z nich velcí, doslova vyžraní a velice draví vodní predátoři, kteří ve zdejších vodách nemají přirozeného konkurenta.

Souhrn a zhodnocení rybolovu na Šiškidu
Během rybolovu v okolí tábora Tengis, jsme pochytali nádherné Tajmeny, desítka z nich byla přes metr a mě Šiškid obdaroval největší rybou výpravy a to Tajmenem 130cm se kterým mě pomohl z vody Tomáš. Tady se mi potvrdilo, že je vždy důležité mít někoho z party nablízku. Netroufnu si říct, jak by dopadlo, kdybych takto silnou a těžkou rybu zdolával sám, asi by to nedopadlo nejlépe. Lenoci jsou na Šiškidu opravdu velcí a to stejné platí i u lipanů, kteří mají mimo celkové délky i veliký a nádherně barevný prapor! Ryb je v tomto povodí opravdu mnoho a dovolím si tvrdit, že tato výprava bude vždy patřit k těm nejvyvedenějším, které jsem kdy zažil.

Rybářská dovolená v Mongolsku 2013

Vybavení SIMMS opět nezklamalo!!

Kvalitní a spolehlivé vybavení pro pohyb ve vodě a v okolí řeky je nutnost!
V těžko prostupných křoviscích a lesních porostech v okolí řeky jsme všichni uznali, že je nutné mít s sebou na podobných výpravách, jako byla právě tato naše mongolská, opravdu kvalitní rybářské oblečení a vybavení. Celodenní výšlapy dají Vaší výbavě opravdu zabrat a musí vydržet i hrubší zacházení, jízdu na koni a hlavně Vás musí udržet v suchu a teple za každého počasí. Pokud se budete chystat na podobnou výpravu té naší, beze všeho se na mě obraťte, rád Vám poradím a z vlastních zkušeností doporučím, co je dobré mít s sebou.

Rozloučení s kempem a odjezd domů

Rybářská dovolená v Mongolsku 2013

Poslední večer pro nás naši mongolští hostitelé připravili jak jinak než výbornou večeři, seděli jsme s nimi dlouho do noci a lámaně si vyprávěli zážitky z našich společně strávených dní. Před sebou jsme měli dlouhou cestu domů, proto se postupně ubíráme do svých mongolských postelí a užíváme krásné ticho a v dálce tajemné šumění nádherné řeky Šiškid. Ráno nasedáme do připraveného vozu a jedeme směr Moron. Odtud nás čeká zase přelet do Ulanbátaru, kde přespíme jednu noc a brzo ráno odjíždíme na letiště. Tady na nás čekalo nepříjemné zjištění, náš let je o 7h odložen z důvodu silného větru, takže si prodlužujeme pobyt na půdě Mongolska povalováním po letišti a čekáním na naše letadlo. Odložený let naštěstí nenabral další zpoždění a ve 14h místního času odlétáme směr ČR.

Závěrem bych chtěl poděkovat všem zúčastněným v této rybářské výpravě, jmenovitě Radkovi, Fandovi, Honzovi, Tanasovi, Tomášovi a Martinovi bylo to s Vámi opravdu super a budu se těšit, že zase něco podobného vymyslíme. Poděkovaní patří samozřejmě i CK Ingol za bezproblémový průběh naší rybářské dovolené a samozřejmě klukům spolucestovatelům z Chanagaj party v čele s Davidem, která s námi absolvovala cestu tam a pár okamžiků na kempu.